Auditieve verwerking is de manier waarop we geluiden, klanken en spraak verwerken. De processen die ervoor zorgen dat we kunnen horen uit welke richting geluid komt, auditieve patronen en auditieve discriminatie en spraak kunnen verstaan, terwijl er veel achtergrondgeluiden zijn, zijn het gevolg van onze auditieve verwerking. Wij gebruiken onze auditieve verwerkingsprocessen zonder dat we het doorhebben. We gebruiken deze processen niet alleen om anderen te verstaan, maar ook tijdens het lezen. We moeten tijdens het lezen de geschreven tekst omzetten naar klanken. Kinderen die hier moeite mee hebben, hebben wellicht auditieve verwerkingsproblemen.
Kinderen met auditieve verwerkingsproblemen hebben vaak nog een aandoening, zoals een verminderde concentratie, een taalachterstand, dyslexie of een vertraagde reactie op een vraag. Het is aannemelijk om te denken dan kinderen met een auditief verwerkingsprobleem een slecht gehoor of een slechte spraak hebben, maar dit is niet waar. Ze kunnen zich echter wel gedragen alsof ze slechthorend zijn. Overige kenmerken van dit probleem zijn:
Het is soms lastig om erachter te komen of iemand slechthorend is of een auditief verwerkingsprobleem heeft. De hierboven genoemde kenmerken zijn namelijk hetzelfde als die van een slechthorende. Er is sprake van een auditief verwerkingsprobleem als:
Leerplein Zwolle
Mannagras 33
8043 KC Zwolle
in de wijk Stadshagen
maandag t/m vrijdag
9:00 - 18.00 uur
zaterdag & zondag
gesloten
© 2024 Leerplein Zwolle