Stel, je kind wil een aantal woorden opschrijven, maar hij weet niet zo goed hoe hij deze woorden juist moet spellen. Gelukkig hebben de hersenen hier een handig trucje voor bedacht: het woordbeeld. Het woordbeeld houdt in dat je kind de spelling of betekenis van een bepaald woord kan achterhalen door ze in gedachten of op papier op te schrijven. Je zult dan zien dat de ene spelling er wat raar uitziet, terwijl de andere spelling aannemelijk lijkt. Ook kan je kind het voorwerp zien bij een woord.
Als kinderen veel oefenen met spelling, veel proberen over te schrijven of veel lezen, onthouden ze de woorden die ze zien. Soms is dit bewust, maar het is veel vaker onbewust. Bij het lezen van teksten zien kinderen de juiste spelling van woorden, die ze vervolgens in zich op zullen nemen. Als je kind vervolgens een stukje gaat schrijven, gebruikt hij daardoor vaak de goede spelling van de woorden. Veel vaker dan kinderen die niet oefenen door te lezen.
Dat je kind de juiste spelling gebruikt, komt door het woordbeeld. Je kind heeft al vaak veel dezelfde woorden gezien, waardoor deze woorden in zijn geheugen staan.
Veel kinderen hebben nog moeite met (combinaties van) klinkers en letters die hetzelfde klinken. Is het nou trein of trijn, konijn of konein, camera of toch kamera? Veel kinderen hebben moeite met deze klanken, je kind ongetwijfeld ook ooit.
Door gebruik je maken van het woordbeeld kan je kind achter het de goede spelling van het woord komen. Laat hem deze woorden eens opschrijven in zijn gedachten. Je kind zal erachter komen dat ‘trijn’ er een beetje raar uitziet, net zoals het woord ‘konein’. Hierdoor kan je kind vaak al snel zelfstandige naamwoorden goed schrijven met kamera en camera soms als uitzondering. Kinderen denken bij kamera al snel aan het woord ‘kamer’. Hierdoor gaan dit soort woorden soms fout.
Kinderen en volwassenen kunnen het woordbeeld bewust en onbewust gebruiken. Als je kind wat ervarener is met schrijven, maakt hij of zij onbewust gebruik van het woordbeeld. Je kind heeft deze woorden immers al vaak gelezen of geschreven.
Kinderen die nog niet zo veel ervaring met spelling hebben, gebruiken deze vorm van woordbeeld vaker. Ze schrijven het woord in gedachten op, maar soms ook nog op papier. In beide gevallen doet dit woordbeeld precies hetzelfde en zal de keuze van je kind hier niet door beïnvloed raken.
Kinderen gebruiken woordbeeld om de juiste spelling van het woord te vinden, maar dit is niet het enige. Ook ziet je kind de betekenis van het woord voor zich als hij of zij deze hoort of leest. Het woordbeeld is dus een handig eigenschap die je al bij je geboorte krijgt, maar het is wel belangrijk zo goed mogelijk hiermee te oefenen om onbewust en snel de goede spelling en betekenis van een bepaald woord te weten.
Leerplein Zwolle
Mannagras 33
8043 KC Zwolle
in de wijk Stadshagen
maandag t/m vrijdag
9:00 - 18.00 uur
zaterdag & zondag
gesloten
© 2024 Leerplein Zwolle