Je kunt op veel verschillende manieren je boodschap overbrengen aan een ander. Zo kun je iemand iets laten weten via handgebaren, via spraak en via teksten. Spraak en handgebaren gaan vaak samen; vaak worden handgebaren dan gebruikt om de boodschap te versterken en om ervoor te zorgen dat de boodschap beter blijft hangen bij de ontvanger.
Handgebaren maken tijdens het spreken doen we vaak onbewust. Communiceren via woorden is de eerste vorm van communicatie die een kind leert. Zodra het ouder wordt, leert het schrijven.
Schriftelijke communicatie kom je overal tegen: op straat en in de winkel via reclames, in de krant en online. Schriftelijke communicatie is simpelweg communiceren via geschreven woorden. Alle manieren waarop woorden geschreven of getypt zijn en bedoeld zijn om informatie over te brengen, is geschreven communicatie.
Vaak schrijven we de woorden op dezelfde manier op als hoe we ze gebruiken tijdens het spreken. Geschreven taal is ontwikkeld door de jaren heen. Er is altijd eerst een gesproken taal nodig om geschreven taal te vormen.
Problemen met schriftelijke communicatie kunnen heel makkelijk ontstaan. Om via schrift te communiceren, is een goede beheersing van die taal nodig, want als je de taal niet goed beheerst, kan je ook een boodschap moeilijk overbrengen. Daarnaast is het ook van belang om een goede spelling te hebben. Spelfouten kunnen er namelijk voor zorgen dat een boodschap heel anders overkomt dan hoe jij het bericht had bedoeld.
Gelukkig is het erg makkelijk om iets aan fouten in schrift iets te doen. Wanneer jij merkt dat je kind moeite heeft met het communiceren via geschreven woorden, moet je eerst kijken waar het probleem zich bevindt: zijn het voornamelijk de spelfouten of lopen de zinnen niet goed?
Als je kind nog jong is, zullen deze problemen vaak vanzelf overgaan, doordat je kind op school veel bezig is met taal en spelling. Ook op de middelbare school doen ze nog veel aan grammatica. Wanneer je denkt dat je kind achterloopt op leeftijdsgenoten, kun je hem helpen door hem bijvoorbeeld elke dag een paar zinnen op te laten opschrijven die jij tegen hem zegt. De fouten haal je eruit en je zegt hem waarom het een fout is. Op deze manier leert je kind eerder gemaakte fouten te herkennen en te voorkomen.
Naast het hebben van een goede spreekvaardigheid, is ook een goede schriftelijke communicatie van belang. De ene vorm van communiceren is even belangrijk als de andere. Het is wel zo dat elke vorm zijn voor- en nadelen heeft. Het voordeel van mondelinge communicatie is dat we dit beter onthouden. Dit komt doordat we tijdens het spreken de intonatie van de spreken horen.
Het nadeel van deze manier van communiceren is dat we afspraken niet kunnen vastleggen. Dit voordeel heeft schriftelijke communicatie wel. Alles wat je wil zeggen is vastgelegd. Je kunt altijd terugkomen op eerder gemaakte afspraken. Ook kan je met schriftelijke communicatie alles nalezen wat je wilde zeggen. Zo voorkom je dat je onbedoeld foute dingen ”zegt”. Het nadeel is dat we de informatie minder goed onthouden.
Leerplein Zwolle
Mannagras 33
8043 KC Zwolle
in de wijk Stadshagen
maandag t/m vrijdag
9:00 - 18.00 uur
zaterdag & zondag
gesloten
© 2024 Leerplein Zwolle